la ::comunidad artística:: online

ARTE, DISEÑO Y SOCIEDAD. ACVIC

imagendepepherrero_u.jpgZONA INTERMEDIA. DISEÑO, ARTE Y SOCIEDAD
ACVic Centre d'arts Contemporànies, Vic

23.02.2012 – 19.05.2012

ARTESANOS. CONSTRUCCIONES COLECTIVAS DEL ESPACIO SOCIAL
La Capella, Barcelona

02.03.2012 – 22.04.2012


EN EL PORTAL DE CASA_ Y LOS CONSTRUCTORES_
Can Palauet, Mataró

13.04.2012 - 27.05.2012

ACVic Centre d’Arts Contemporànies
[http://www.acvic.org]

English text below

Imagen de Pep Herrero

ZONA INTERMEDIA. DISEÑO, ARTE Y SOCIEDAD
ACVic Centre d’Arts Contemporànies (Sant Francesc, 1 Vic)


Proyecto expositivo comisariado por Curro Claret con la participación de Artlantique - Basurama - Camper - Emili Padrós - Gemma Busquets - Ikea y Unicef - Katrina Furniture Project (Jenga Mwendo y Tammy Petro) - Laura Arqués, Marta Petreñas y Massimiliano Scaglione - Lee Kiseung - Makea - Mariscal - Martí Guixé - Nanimarquina - Pablo España - Recetas Urbanas/Santiago Cirugeda - Shigeru Ban Architects



Exposición heterogénea e intencionadamente dispersa de proyectos que, desde el diseño, abarca cuestiones relacionadas con el arte y el espacio social con parámetros distintos "a los habituales".


Supuestamente el diseño debe tener como primera prioridad "las personas" pero en la práctica esto no es tan claro. Muchos otros intereses se mezclan y se priorizan. Este no es el caso de las piezas seleccionadas, si algo tienen en común es el esfuerzo que hay detrás de cada una de ellas para que el componente humano destaque y se distinga sobre otros factores.


La exposición quiere ofrecer una visión abierta y compleja de una actitud y una manera de hacer que cree deliberadamente que el papel y la implicación de las personas en la construcción del entorno debe ser mucho más intensa. Como dice el teórico italiano Ezio Manzini a modo de una fórmula, más bienestar igual a menos usos de recursos naturales y más sociabilidad.



Con la colaboración de: Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic y la Escola d'Art i Superior de Disseny Pau Gargallo de Badalona. 



Agradecimientos: Escola Massana Centre d'Art i Disseny de Barcelona y ELISAVA Escola Superior de Disseny i Enginyeria de Barcelona.


ARTESANOS. CONSTRUCCIONES COLECTIVAS DEL ESPACIO SOCIAL

La Capella (Hospital, 56 Barcelona)

arte y educación Jordi Canudas, espacio público y dispositivos móviles Santiago Cirugeda, Makea, Straddle3, Todo por la Praxis, diseño útil Curro Claret, cartografías colaborativas Guifi.net / Efraín Foglia, Iconoclasistas, Mona Fawaz / Ahmad Gharbieh / Mona Harb, Stalker / Primavera Romana, Torolab, crítica social Núria Güell

Proyecto de Ramon Parramon en colaboración con Maral Mikirditsian y Laia Solé.


"Artesanos" es una manera de revisar la tensión polarizada entre el concepto y la construcción, entre la genialidad y el oficio, entre el efecto y la persistencia, entre la inutilidad y la utilidad práctica, entre lo sublime y lo que es cotidiano, entre el elitismo y lo popular.


Un debate que toma especial interés cuando muchos de los creadores retoman aspectos propios de la tradición artesana como son el dominio de la técnica, la proximidad hacia la materia sobre la que se trabaja, la meticulosidad en el proceso, la autoconstrucción, la autogestión, la funcionalidad y la replicabilidad de las cosas.


Todos los proyectos que se presentan se basan en una experiencia de construcción material o inmaterial, que combina aspectos fundamentados en el trabajo colectivo, la transmisión de conocimiento y la relación con el territorio o espacio social.


Con el subtítulo "Construcciones colectivas del espacio social" se quiere incidir en procesos sociales autogestionados que activan estrategias colectivas, construyen redes y buscan sistemas alternativos para los ciudadanos, mediante prácticas creativas. Una sucesión encadenada de elementos en los que se mezcla la creatividad, la habilidad y la producción material, construida y consumida desde la experiencia compartida.

Organizado por: La Capella. Ajuntament de Barcelona - ACVic Centre d’Arts Contemporànies


EN EL PORTAL DE CASA_ Y LOS CONSTRUCTORES_
Can Palauet (Plaça d'en Palau, 32 Mataró)



A partir del proyecto de Jordi Canudas en el barrio de Remei de Vic, en esta ocasión, el trabajo se presenta en Mataró con la colaboración de tres artistas de la ciudad que, desde su vínculo personal con el territorio, articulan el proyecto poniendo en relación una escuela de primaria con el contexto del barrio donde esta está ubicada: Dani Montlleó y alumnos de 3º de la escuela Camí del mig del barrio Pla d’en Boet, Glòria Safont-Tria y alumnos de 4º de la escuela Montserrat Solà del barrio de La Habana, y Martí Anson y alumnos de 1º de la escuela Germanes Bartomeu del barrio de Rocafonda.



El resultado y la documentación de los tres procesos se irá sumando, formalmente, a la exposición y al proyecto inicial. 



En el portal de casa_ y los constructores_ surge de la iniciativa de poner en marcha proyectos en colaboración entre diferentes instituciones a partir de la idea de cruzar arte, educación y territorio.
Producción de la exposición Institut Municipal d'Acció Cultural de Mataró en col·laboración con ACVic Centre d'Arts Contemporànies, Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura
y Diputació de Barcelona. Xarxa de Municipis.
Proyecto impulsado por la colaboración transversal entre ACVic Centre d’Arts Contemporànies, Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic, escuela La Sínia y el apoyo de Pla de Barris i Participació Ciudadana de l'Ajuntament de Vic.

Con la colaboración del CoNCA Consell Nacional de la Cultura i de les Arts de la Generalitat de Catalunya.


_____________________________________________________________________________________________________

INTERMEDIATE ZONE. ART, DESIGN AND SOCIETY
ACVic Centre d’Arts Contemporànies (Sant Francesc, 1 Vic)

Exhibition project curated by Curro Claret, with the participation of Artlantique - Basurama - Camper - Emili Padrós - Gemma Busquets - Ikea and Unicef - Katrina Furniture Project (Jenga Mwendo and Tammy Petro) - Laura Arqués, Marta Petreñas and Massimiliano Scaglione - Lee Kiseung - Makea - Mariscal - Martí Guixé - Nanimarquina - Pablo España - Recetas Urbanas/Santiago Cirugeda - Shigeru Ban Architects

This exhibition is an heterogeneous and intentionally dispersed collection of projects which, tackles a number of questions regarding life within society, starting out from a different set of parameters to those we might usually expect.

Supposedly the first priority of design should be "people" but in practice this is not often so clear. Many other interests are mixed up and highlighted. I do not believe this to be the case with the projects exhibited in the show; if they have anything in common, it is the effort behind each one of them to highlight and prioritise the humane over other factors.

With this exhibition we aim to offer an open and complex vision of an attitude and a way of doing things with the deliberate belief that the role and the involvement of people in the construction of the environment should be much larger, much more intense and much more pleasurable than it usually is. As the theoretician Italian Ezio Manzini says in the way of a formula, more well-being equals less use of natural resources plus more sociability.

With the collaboration of: Escola d’Art i Superior de Disseny de Barcelona and Escola d'Art i Superior de Disseny Pau Gargallo de Badalona.

Thanks to: Escola Massana Centre d'Art i Disseny de Barcelona y ELISAVA Escola Superior de Disseny i Enginyeria de Barcelona.


CRAFTSMEN AND WOMEN Collective Constructions of the Social Space
La Capella (Hospital, 56 Barcelona)

art and education Jordi Canudas, public space and mobile devices Santiago Cirugeda, Makea, Straddle3, Todo por la Praxis, useful design Curro Claret, colaborative maps Guifi.net / Efraín Foglia, Iconoclasistas, Mona Fawaz / Ahmad Gharbieh / Mona Harb, Stalker / Primavera Romana, Torolab, social critic Núria Güell


Project by Ramon Parramon in collaboration with Maral Mikirditsian and Laia Solé

This exhibition is entitled “Craftsmen and Women” for two main reasons. The first is the ageold conflict between art and craft, the tension polarised between the concept and construction, between genius and occupation, between the effect and persistence, between uselessness and practical utility, between that which is sublime and that which is everyday, between that which is high-brow and that which is popular. 


This divide, fought over and widened over the years, has occupied a battleground – at an academic level as well – between the fine arts and the arts and crafts, between speculative research and applied research. It is a debate that is of special interest now that many creators are taking up aspects typical of the traditional crafts such as a mastery of techniques, the revival of proximity vis-à-vis the material they work on, painstaking care in the process, self-build, self-management, and the functionality and reproducibility of things. 


This is an important element that presupposes that the ways things are done and the items that are made can be learned and reproduced by other people. Art and craft can both seem to be concepts that are behind the times in these over-productive contemporary days, in which the use of things has tended to become banal and in which work is directly related to contingency and transitoriness, and less so with the process of learning and loyalty to a trade or company. Contrasting and complementing them is intended to rekindle values that remain meaningful today. And this is the second reason for the title of the exhibition, an allusion to the book The Craftsman,1 in which the author, Richard Sennett, analyses and expands the concept of craftsmanship, encompassing within it a series of current practices and professions, based at all times on continuing historical references, which are linked by a vocation to produce well-made pieces as an end in itself. From here, and steering it towards the exhibition, we have taken the idea that people can learn from themselves through the things they produce, forging a relationship between material culture and the space. In this instance, the idea of “Craftsmen and women” is a reference to the fact that all the projects presented in the exhibition are based on an experience of material or intangible construction, which combines aspects founded on collective effort, the transfer of knowledge, and the relationship with the territory or the social space. 


The exhibition carries the complementary subtitle of “Collective Constructions of the Social Space”, thereby emphasising the self-managed social processes that have given rise to collective strategies, have forged links and sought alternative systems for citizens, related to or through creative practices. One of the contemporary experiences that have most obviously brought about changes in the social, political and cultural context is the series of practices that result in computer tools and technologies being built using open-source code. A mechanism based on sharing outcomes and processes, and in which the achievements made by one group or an individual are a springboard for others. A sequence or chain of elements that combines creativity, skill and material production, built and consumed through shared experience.

Organized by: La Capella. Ajuntament de Barcelona - ACVic Centre d’Arts Contemporànies


ON THE DOORSTEP_ AND THE BUILDERS_
Can Palauet (d'en Palau, 32 Mataró)

Originating in Jordi Canudas's project in Vic's Remei district, the work is this time being presented in Mataro, in collaboration with three local artists who, using their personal connection to the territory, established a relationship between a primary school and the district where this project is set: Dani Montlleó and 3rd year pupils from the school Camí del Mig of Pla d’en Boet district, Gloria Safont-Tria with 4th year pupils at the school Montserrat Solà at the Havana district, and Martí Anson with 1st year pupils from the school Germanes Bartomeu in Rocafonda district.
The result of three processes and the documentation will be added to the exhibition and initial project.

On the doorstep_and the builders_ arises from the initiative to start projects in collaboration between different institutions, cross-connecting art, education and territory.

Production of the exhibition Institut Municipal d'Acció Cultural de Mataró and with the collaboration of ACVic Centre d'Arts Contemporànies, Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura and
Diputació de Barcelona. Xarxa de Municipis.
The Project is promoted with the transversal collaboration between ACVic Centre d’Arts Contemporànies, Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic, Escola La Sínia and with the support of Pla de Barris i Participació Ciutadana de l’Ajuntament de Vic.

With the collaboration of CoNCA Consell Nacional de la Cultura i de les Arts, Generalitat de Catalunya.

Enviado el 20 de Abril. Página principal ...